Wednesday, November 6, 2013

Sebuah Renungan..!!!

Jika al-Quran Mampu Berbicara
Assalamualaikum ... 
Bismillahirrahmanirrahim...


waktu engkau msih kanak2....
engkau laksana teman sejatiku
dengan wuduk, Aku engkau sentuh dalam keadaan suci,
Aku engkau pegang,
Aku, engkau junjung dan engkau pelajari
Aku engkau bace dengan suara perlahan terkadang dengan suara yang kuat setiap hari
setelah selesai emgkau menciumku mesra..

sekarang engkau telah dewasa.....
nampaknye engkau sudah tidak berminat lagi padeku...
apekah Aku bahan bacaan usang yang tnggal sejarah....???
menurutmu, mungkin Aku bahan bacaan yang tidak menambahkan pengetahuanmu
atau, menurutmu Aku hanye untok ank kecil yang belajar mengaji.....
sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, sehingga engkau lupa di mane Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanye sebagai pengisi stormu..
kadang kala Aku dijadikan mas kahwin agar engkau dianggap bertakwa
atau Aku enkau jadikan penangkal untuk menakutkan iblis dan syaitan
 
kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian..
di dalam almari , di dalam laci,
Aku engkau pendamkan......

dulu....pagi2... surah-surah yang ade padeku engkau bace beberape halaman...
diwaktu petang, Aku engkau bace beramai2 bersama teman2mu di surau...
sekarang... seawal pagi sambil minum kopi...
engkau bace surat kabar dahulu..
waktu lapang engkau membace buku karangan manusia...
sedangkan Aku yang berisi ayat2 yang datang daripada ALLAH AZZAWAJALLA,
engkau abaikan dan engkau lupakan....
waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa bace pembuka surah-surahku (Bismillah)..
dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati muzik duniawi...
tidak ade kaset yang berisi ayat2 ALLAH yang terdapat di dalam keretamu...
sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stesen radio kesukaanmu...
mengasyikkan.....

di meja kerja mu tidak ade Aku untuk engkau bace sebelum engkau memulakan kerja..
di komputermu pun engkau putarkan muzik kegemaranmu...
jarang sekali engkau putarkan ayat2Ku....
e-meil temanmu yang ade ayat2Ku pun engkau abaikan...
engkau terlalu sibuk dengan urusan duniamu..
benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar2 hampir melupakanKu
 
bila malam tibe engkau rela bersekang mata berjam2 di depan TV...
menonton siaran TV,
di depan komputer berjam2 engkau betah duduk hanye sekadar membace berita murahan dan gambar sampah...
waktupun cepat berlalu...
Aku semakin kusam dalam laci2 mu
mengumpul debu atau mungkin dimakan hama
seingatKu, hanye pade awal Ramadhan engkau membaceKu dariKu...
itupun hanye beberape lembar dariKu..
dengan suara dan lafaz yang tidak semerdu dulu
engkau kini merangkak2 ketika membaceKu
atau waktu kematian saudara atau taulanmu..
bile engkau di kubur sendirian menunggu kiamat tiba
engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhan-Nya
apekah TV, radio, hiburan, atau komputer dapat menolong kamu..??
yang pasti ayat2 ALLAH yang ade padaku menolong mu...
itu janji Tuhanmu, ALLAH...
sekarang engkau begitu benteng membuang waktumu....
setiap saat berlalu...
dan akhirnye....
kubur yansg setia menunggumu....
engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu
jike Aku engkau bace selalu dan engkau hayati...
di kubur nnti.....
Aku akan datang sebgai pemuda gagah nan tampan...
yang akan membantu engkau membela diri dalam perjalanan menuju ke alam akhirat...
dan Akulah ‘Al-Quran’, kitab sucimu yang sentiasa setia menemani dan melindungimu...
peganglah Aku kembali...
bace lah Aku kembali Aku setiap hari...

kerna ayat2 yang ade padeku adalah ayat2 suci...
yang berasal daripada ALLAH AZZAWAJALLA
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah..
yang dismpaikan oleh Jibril melalui Rasulmu..
keluarkanlah segera Aku dari almari, dari lacimu.....
letakkan Aku selalu di depan meja kerjamu...
agar engkau sentiasa mengigat Tuhanmu...

sentuhilah Aku kembali...
bace dan pelajari lagi Aku...
setiap datangnye pagi, petang dan malam hari walau hanye sebaris ayat...
seperti dulu....waktu engkau masih kecil
di surau kecil kampungmu yang damai
 
jangan Aku engkau biarkan Aku sendiri...
dalam bisu dan sepi.....

Nota Coretan : Sesibuk mana pun kita bacalah al-Quran walaupun sebaris ayat .. 

No comments:

Post a Comment